حجتالاسلام سید محمدمهدی میرباقری بیست آذر گذشته در دیدار با نادر طالبزاده و وحید جلیلی، مسئولان جشنواره مردمی فیلم عمار نکاتی را در مورد مقیاس هنر بعد از انقلاب اسلامی و ظرفیتهای آن بیان کرد. در این دیدار که در دفتر وی برگزار شد رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، مقیاس هنر دینی زاییده انقلاب را درگیری تمدنی با جبهه کفر دانست و تأکید کرد: این هنر می تواند از افق ظهور و با تکیه به زبان فطرت و امدادهای جبهه ایمان، درگیری با جبهه کفر را ساماندهی کند.
وی هنر مدرن را هنر برخاسته از هوای نفس و شیطنت تمدن مادی دانست که نتیجه آن ضلالت است و افزود: غرب، هنر را در مقیاس اجتماعی وارد کرده و آن را در خدمت توجیه اهداف و جنگهای خود در جهان قرار داده است.
حجتالاسلام میرباقری در ابتدای این جلسه به تبیین نسبت انقلاب اسلامی و غرب پرداخت و گفت:صفوف درگیری انقلاب اسلامی با غرب، همان صف تمدن اسلام و کفر است و اساس این منازعه، همان منازعه امیرمؤمنان و ثقیفه است که در یک زمان به جریان ناکثین، قاسطین و مارقین تبدیل شد و در زمان دیگر در قالب امپراطوری بنیامیه ظهور پیدا کرد و امروزه به تمدن مادی جدید تبدیل شده است.
وی در ادامه با اشاره به نقش هنر مادی در این مبارزه، به تبیین رسالت هنر انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: غرب به عمق این درگیری توجه پیدا کرده و از همین رو، هنر را در همه این عرصهها وارد نموده و انگیزههای بین المللی را سامان میدهد و از این طریق جنگهای بینالمللی خود را نیز توجیه میکند و در این بین هنر انقلاب اسلامی نیز باید در این افق وارد میدان شود.
حجتالاسلام میرباقری افزود: تقلید از هنر چند صد سال پیش غرب، آن هم در زمانی که انقلاب اسلامی توانسته است انسدادی را که غرب در عرصه اندیشهورزی ایجاد نموده بود بشکند، هیچ توجیهی ندارد و هنر انقلاب اسلامی باید جلوتر از هالیوود و ناظر به افق عصر ظهور حرکت کند و بتواند برای جامعه توحیدی و در مقیاس اجتماعی افقگشایی کند.
وی ادامه داد: نظریه ولایت فقیه، همان نظریه عدالت اجتماعی معاصر و انقلاب اسلامی برنامه تحقق آن است که اگر در مقیاس تاریخی دیده شود امتداد نظریه فلسفه تاریخی امامت شیعی است.
این عالم دینی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به درگیری تمدنی وارد شده و یک قطب این مبارزه یعنی مارکسیسم را هم حذف نموده، تاکید کرد: حذف این قطب شرق واقعا نتیجه انقلاب اسلامی بوده که منجر به تغییر موازنه قدرت شده و این پیروزی، پیروزی بسیار بزرگی است؛ قطب دوم این درگیری نیز در حال چالش است و هنر باید در این مقیاس درگیر شود و همه ابعاد تمدن غرب را نقد کند و اگر جمعی از هنرمندان، هنر انقلاب را در این مقیاس وارد کنند؛ هنر ایران ناگزیر از ورود به این مقیاس و حرکت در این فضا میشود.
حجتالاسلام میرباقری یکی دیگر از رسالتهای هنر را پیشبینی میدان درگیری آینده دانست و در این رابطه گفت: هنر باید بتواند با رویکرد فلسفه تاریخی افقگشایی کند و آسیبهای مقیاس توسعه را که ناشی از الگوی جهانی توسعه غربی است شناسایی کند و این انسداد را به نمایش بگذارد و راه خروج از آن را که یک درگیری تمدنی بین جبهه حق و باطل است، نشان دهد.
وی با اشاره به عظمت انقلاب اسلامی و مقایسه آن با سایر انقلابها افزود: مارکسیستها از رستم خودشان یلی ساختند ولی ما از انقلاب خودمان یل نمیسازیم در حالی که انقلاب اسلامی حقیقتا بزرگتر از انقلاب فرانسه است و تأثیرگذاری آن بر فضای جهانی قابل مقایسه با انقلاب فرانسه نیست و نشانه آن هم، همین سرمایه گذاری دشمن و تمرکز او بر این نقطه است.
حجتالاسلام میرباقری ادامه داد: بار غرب بر دوش سکولارهای مسلمان است که از داخل دنیای اسلام غرب را کمک میکنند و درصددند تا سکولاریسم را با یک لعاب ظاهری مسلمان کنند؛ غرب در شرایط فعلی، تکثر فرهنگ را پذیرفته ولی میخواهد بر محور فرهنگ غربی، توسعه فرهنگی ایجاد شود و سایر فرهنگها به خرده فرهنگ تبدیل شوند و این بار را نیز سکولارهای مسلمان، برای غرب به دوش میکشند.
وی با بیان اینکه اوباما در سخنرانی اخیر خودش، جنگ جمهوری اسلامی و غرب را جنگ ایدئولوژیک دانسته که این یک واقعیت است، گفت: تمدن مادی به دنبال حذف ادیان و انبیاست و معتقد است دوران دین به سر آمده و دین زاییده جهالت بشر است و این تمدن دانشمندان و فلاسفه را مقدم بر انبیاء میداند، در حالی که همه باید ذیل انبیا حرکت کنند و الا ذیل شیطاناند چون بیش از دو پرچم وجود ندارد؛ یکی پرچم انبیا و دیگری پرچم شیطان؛ با این نگاه همه فلاسفه غرب پرچمداران فرهنگ شیطنت و ضلالتاند و پرچمداران فرهنگی این دستگاه محسوب میشوند و این اندیشه، جوشش ضلالت است و از جوشش دائمش هم ضلالت تولید میشود.
وی در ادامه مقدورات هنرمند انقلابی را مقدورات بسیار ارزشمندی دانست و افزود: هنرمند غربی مقدوراتش، مقدورات نفس است و زبان چنین هنری زبان زاییده شیطان است و قبله آن، مدرنیته است اما زبان هنر انقلاب زبان فطرت است و هنرمند دینی، در خدمت «نبی اکرم و آینده متعلق به ایشان» است و از این افق، در این دوران متولد میشود و دستگاه نبیاکرم، افق ظهور و زبان فطرت، مقدورات این هنر است.
حجتالاسلام میرباقری با تأکید بر این که لازم است تا هنرمندان ما عمق استراتژیک درگیری خود را بدانند، گفت: هرچند ممکن است نقطه فعلی درگیری، نقطه معینی باشد ولی عمق استراتژیک این درگیری باید درست فهمیده شود؛ همان طور که حضرت امام(ره) نگذاشتند جنگ نظامی ما به یک جنگ ناسیونالیستی، منطقهای و یا قومیتی تبدیل شود و از همان ابتدا، میدان درگیری را بسیار بزرگ طراحی کرده بودند و دائم متذکر میشدند که این جنگ، جنگ اسلام و کفر است و میفرمودند «بیداری ملتها به خاطر جنگ ما در همین منطقه است» و به دلیل همین مراقبتهای حضرت امام، وقتی بسیجی ما در خرمشهر میجنگید، می دانست عمق درگیری او، درگیری با تمدن مادی است.
وی در سخنان پایانی خود با اشاره به اقتدار نظام اسلامی و آثار بزرگ آن گفت: هنوز امواج انقلاب اسلامی که مقدمه انقلاب حضرت بقیه الله(عج) است در راه است، برخی از سکولارها گمان کردهاند میتوانند امواج انقلاب امام را به نفع مدرنیته مدیریت کنند ولی این امواج قابل کنترل نیست؛ این امواج، بزرگتر از این است که این افراد بخواهند آن را تنزل دهند. تغییر قدرت در نظام اسلامی و تداول دول، نه ناشی از امواج مدرنیته و اقتدار جریان لیبرال دموکراسی است و نه ناشی از امواج درگیری انقلاب با غرب است فلذا کسی نمیتواند متکی بر این تحلیلها، انفعال انقلاب را نتیجه بگیرد بلکه همه اینها، امتداد امواج امام است که گاهی در این پوشش و گاهی در پوششی دیگر آرمان های جبهه توحید را پیش می برد.بنابراین نه ما باید از چرخش دولت ها در نظام اسلامی نگران باشیم و نه جریان سکولار می تواند خیلی خوشحال باشد