۲۴ام، تیر ۱۳۹۲

www.roozevasl.com
telegram: @roozevasl

شاید پس از خواندن مطلب این سوال پیش آید که برای این حرف ها کمی زود است هنوز بیست و اندی از روز باقی است .  ولی گفتیم شاید برای قدر دانستن این روز ها که به سرعت در حال سپری شدن است ، شنیدن این حرف ها خالی از لطف نباشد

در قرآن کریم آیه ای است که بندگی را برای آدمی بسیار سخت معرفی می کند مگر برای کسانی که اهل خشوع باشند ( استعینوا بالصبر و الصلوه و انها لکبیره الا علی الخاشعین ) شما بواسطه صبر می توانید مراتب بندگی را طی و مسیر بندگی را بر خودمان هموار کنیم . ماه رمضان را پشت سر گذاشتیم در این ماه خدای متعال نفس ما را آزاد کرد و به ما اجازه مبارزه با نفس را عطا فرمود و دوره ی جدید مبارزه با نفس و جهاد اکبر که ما اجازه مبارزه با شیطان را پیدا کردیم در وجود ما آغاز شده است .

برای مقدمه باید گفت که آدم ها اصولاً با نسیه دادن و نسیه گرفتن میانه خوبی ندارند.اساساً قانون عبادت الهی اینطور است که مثلاً این کار خیر را انجام بده تا در قیامت پاداشش را بیابی .وکلاً آدمی نمی تواند رابطه خوبی با این موضوع برقرار کند ولی اگر انسان روحیه تجارت داشته باشد این معامله را باخدا انجام می دهد که در جایگاه خود کار بزرگی است . این روحیه ذاتی انسان است ، حال چه برسد به این موضوع که کسی در عالم پیدا شود که خدا را برای خدا خواسته باشد نه برای بهشت و جهنم این سخن بسیار بزرگی است . من نمی توانم این را بگویم چون نماز میخوانم برای ترس از جهنم ، روزه می گیرم چرا که سپر آتش جهنم است .

انسان اصولاً در برابر ذات الهی خاشع است ولی در برابر فرامین و اوامر او اینطور نیست و تکبر نشان می دهد و هیچ تضمینی وجود ندارد که این امر باعث شود که ما در برابر ذات حق هم متکبر شویم .

ماه رمضان تمرین بزرگی بود که خضوع را بطور کامل در زندگانی خود نهادینه کنیم . امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه می فرماید : برای شکستن غرور باید حق پذیر بود و یکی از راه های حق پذیر بودن طلب آمرزش بلافاصله پس از گناه است که موجب شکسته شدن تکبر شده و خشوع را در انسان پرورش می دهد .

یکی دیگر از مواردی که می تواند اثر ویژه ای در انسان بگذارد این است که انسان اشتباه خودش را بپذیرد وقتی انسان اشتباه خودش را پذیرفت در جهت رفع کاستی ها و مرتکب نشده اشتباهات گام بر می دارد .

برگرفته از سخنرانی مرحوم شیخ رضاابوالقاسمی پور

نظري بگذاريد